2011/08/25

„Galime sukurti ne tik naują „Skype“, bet ir naują „GetJar“

Verslo akceleratoriaus kūrėjo R.Tamošiūno interviu apie galimybes išvystyti neatskleistą Lietuvos verslo potencialą.

Lietuvoje po truputį plinta naujų verslų skatinimo forma – jaunų verslų „akseleratoriai“. Jų nereikia maišyti su investiciniais fondais, nes „akseleratoriai“ - specialios programos, paremtos konsultacijomis bei finansine pagalba pradedantiems verslą. Tokių programų organizatoriai bei jose dalyvaujantys investuotojai siekia ne tik intensyviai išvystyti verslą nuo idėjos iki pirmųjų pajamų, bet ir pasiūlyti tolimesnės plėtros pagalbą jauniems verslininkams.


Ar tokios programos gali prisidėti prie Lietuvos jaunimo verslumo skatinimo? O gal ir prie Lietuvos ekonominio šuolio? Apie tai kalbamės su Roku Tamošiūnu, kuris yra vieno didžiausio regione verslo akseleratorių „StartupHighway“ bendraįkūrėjas ir vadovas.

Įpusėjus vasarai Lietuvoje veiklą pradėjo verslų akseleratorius „StartupHighway“, kuris visai neseniai baigė paraiškų teikimo etapą. Skelbėte, kad tai didžiausias Centrinės ir Rytų Europos regione. Taigi, kokių rezultatų sulaukėte?

Puikių. Sulaukėme žymiai daugiau paraiškų nei prognozavome. Tačiau svarbiausia paminėti tai, kad praktiškai visos programoje užregistruotos verslo idėjos yra kokybiškos ir turi nemenką verslo potencialą. Šiuo metu investuotojai atrinks toliau programoje dalyvausiančias komandas, kurioms bus suteiktas ne tik 50 000 Lt sumos finansavimas verslui, bet ir perduota daug vertingų žinių iš daugiau nei 70 patyrusių verslininkų bei konsultantų iš visos Europos.

Apie pusę paraiškų gavome iš Lietuvos. Taip pat daug paraiškų iš Latvijos, Lenkijos, Estijos. Taip pat užregistruotų paraiškų yra ir iš Baltarusijos, Kazachstano bei Bulgarijos. Žodžiu, laukia sunkus atrankos etapas, nes rinktis tikrai turime iš ko.

Vadinas, galime sakyti, kad verslo akseleratorius - išbandytas ir pasitvirtinęs naujų verslų kūrimo modelis?

Žinoma. Verslo akseleratorius – tai naujų verslų skatinimo programa, paremta mentorių konsultacijomis bei finansine pagalba pradedantiems verslą. Programos tikslas - intensyviai išvystyti verslą nuo idėjos iki pirmųjų pajamų ir pasiūlyti tolimesnės plėtros pagalbą. Tokių programų veikimas ne kartą patikrintas praktiškai užsienio šalyse.

Pavyzdžiui, mūsų akseleratorius „StartupHighway“ seka jau daugiau kaip penkis metus veikiančio analogiško projekto JAV – TechStars – pavyzdžiu. Ši programa viešai skelbia savo rezultatus, iš kurių matyti, kad daugiau kaip 90 % verslų, sukurtų šioje programoje nežlunga ir toliau tęsia veiklą. Tai labai geras rezultatas, todėl ir pasirinkome šią programą, kaip StartupHighway prototipą. Europoje jau veikia kelios panašios programos sukurtos JAV sėkmės pavyzdžiu. Todėl į mūsų patarėjų komandą pakvietėme vieną aktyviausių tokių programų vystytojų Europoje – Joną Bradfordą (Jonathan Bradford) – kuris per pastaruosius du metus pradėjo net tris tokio tipo programas JK. Tarp mūsų mentorių taip pat yra ir Danijoje, ir Ispanijoje tokias programas vystančių žmonių. Todėl manome, kad esame labai geroje padėtyje perimti gerąsias praktikas iš JAV ir Europos sėkmės pavyzdžių.

Kokių sričių verslai buvo kviečiami registruotis į programą?

Visų. Kaip ir projektų brandumui, taip ir sričiai esame atviri – svarbiausia kas mums rūpi, tai verslo gebėjimas sparčiai augti. Tokie verslai galėjo būti tiek informacinių, mobiliųjų technologijų, tiek paslaugų, rinkodaros, reklamos ir kiti. Svarbu, kad verslas realiai galėtų įgauti pagreitį per tris bendro darbo mėnesius, bei turėtų galimybę greitai užkariauti rinką ir plėstis užsienyje. Todėl tikime, kad iš tų jaunų komandų, kurias atsirinksime šį rudenį ne tik bus sukurtas naujas „Skype“, bet ir naujas „GetJar”.

Kas vyks toliau? Ko galės išmokti būsimi verslininkai?

Programa vyks tris mėnesius, kurių metu kartu su atrinktomis komandomis intensyviai dirbsime. Sekant sėkmingu užsienio pavyzdžiu, programa padalinta į tris dalis, kurios kiekviena truks po mėnesį. Pirmojo etapo metu bus skiriamas dėmesys verslo koncepcijai, aplinkos analizei, antrojo – produkto ar paslaugos kūrimui, tobulinimui, trečiojo – gebėjimų parduoti, o taip pat bendrauti su potencialiais investuotojais vystymui.

StartupHighway – verslo akseleratorius. Visi šie žodžiai susiję su greičiu, toks ir yra programos tikslas – suteikti naujam verslui visas galimybes greitai startuoti, greitai įvertinti rinką ir pritaikyti produktą, bei greitai pasiekti rezultatą. Manome, kad trys mėnesiai yra kaip tik laikas kurio pakanka atlikti visus verslo pradžios žingsnius ir pasiruošti greitai sėkmei.

Ar tokios programos vyksta kitur Europoje? Gal tai yra naujas, bet dar neišvystytas būdas skatinti jaunimo verslumą?

Pati akseleravimo koncepcija, yra lygintai nauja, JAV ji pradėta taikyti prieš kiek daugiau nei penkis metus, Europoje – prieš keturis, tačiau ji vis dar nėra plačiai paplitusi, o mūsų regione analogiškų projektų praktiškai nėra. Tačiau analogiški projektai sėkmingai veikia JAV, JK, Danijoje, Ispanijoje, Airijoje ir kitose šalyse. Taip pat matome, kad šiuo metu sparčiai auga susidomėjimas tokio tipo programomis, tai pastebime ir taip jaunų Lietuvos verslininkų, todėl manome, kad dabar yra labai palankus metas Lietuvoje pradėti tokį projektą.

Teigiate, kad imsite 10 proc. naujai įkurtų verslų akcijų. Tai daug ar mažai, lyginant su panašiomis programomis? Kokia yra tarptautinė praktika?

Pirmiausia reiktų pasakyti, kad tai labai maža dalis, kuri niekaip neapriboja jaunųjų verslininkų ir leidžia jiems išlikti savo verslo šeimininkais. Tokios nedidelės dalies paprastai neprašys joks investuotojas, todėl į „StartupHighway“ reiktų žiūrėti kaip dar vieną komandos narį, kurio stiprybe – verslo pradžia. Sėkmės atveju, ši nedidelė dalis padės tęsti programą ir suteikti galimybes kitiems jauniems verslininkams.
Pati riba yra standartiniame intervale – dauguma Europos ir JAV programų taip pat įgyja panašias dalis verslų. Šis dydis yra nusistovėjęs, todėl, kad nėra agresyvus verslininkų atžvilgiu, bei netrukdo vėliau į verslą pakviesti vėlyvesnės stadijos investuotojų. 

Lietuviams gan būdingas nepatiklumas. Ar tai netapo kliuviniu prisikviesti jaunus verslininkus?

Lietuvoje su jaunais verslininkais ir projektais dirbame jau tris metus, ir galime pasidžiaugti, kad su laiku vis mažiau susiduriame su abejonėmis ar nepatiklumu. Dažniausiai jauniems verslininkams primename, kad svarbiausia bet kokiame versle – yra jo įgyvendinimas, t.y. komanda. Stipri, darni, komanda yra pati didžiausia projekto vertė, nes net ir geriausia idėja be įgyvendinimo tėra vertą tik skatiko. O taip pat komandos negalima tiesiog nukopijuoti, o stipri komanda savu ruoštu gali įgyvendinti ne vieną sėkmingą projektą.

Kalbėjosi Paulius Stonis